Βασική προτεραιότητά μας είναι να αξιοποιήσουμε τη δυναμική του Πατρινού Καρναβαλιού, κατανοώντας τα πολλαπλά οφέλη που έχει να κερδίσει η τοπική κοινωνία σε αναγνωρισιμότητα, επισκεψιμότητα, οικονομία και δημιουργία καλλιτεχνικών κοιτίδων που θα ξεπερνούν τα στενά όρια της καρναβαλικής περιόδου.

Ανάμεσα στις βασικές προτάσεις μας για την αναβάθμιση του Καρναβαλιού είναι:

  • Επανένταξη της Πάτρας στο δίκτυο Ευρωπαϊκών Καρναβαλικών Πόλεων (FECC)
  • Στελέχωση της θέσης του Καλλιτεχνικού Διευθυντή του Καρναβαλιού που είναι άκρως απαραίτητη σε ένα τόσο μεγάλο και ευρύ θεσμό
  • Ετήσιος δημόσιος απολογισμός μετά το τέλος της καρναβαλικής περιόδου, με στόχο τη βελτίωση του προγραμματισμού
  • Διαμόρφωση κατάλληλου χώρου για τη στέγαση των πληρωμάτων, προκειμένου να κατασκευάζουν τις δημιουργίες τους, ο οποίος θα είναι επισκέψιμος καθ΄ όλη τη διάρκεια του έτους
  • Δημιουργία εκσυγχρονισμένης σειράς αναμνηστικών προϊόντων και διάθεσή τους σε μόνιμη βάση και με διευρυμένο ωράριο μέσα από φυσικά και διαδικτυακά σημεία πώλησης

Οι άνθρωποι του Καρναβαλιού, τα πληρώματα και οι καλλιτέχνες δεν είναι απλώς συμμέτοχοι στη διαμόρφωση της ταυτότητας του Πατρινού Καρναβαλιού. Είναι οι πρωταγωνιστές του και τους αξίζει ένας Δήμος που θα είναι ανοιχτός στις νέες ιδέες από την Ελλάδα και την Ευρώπη, δε θα αρκείται στη διεκπεραίωση του τελευταίου τριημέρου και των βασικών εκδηλώσεων, δε θα βάζει εμπόδια σε όσους αντιμετωπίζουν το θεσμό με επαγγελματισμό και δε θα θεωρεί τα άλλα καρναβάλια ως εχθρούς της πόλης, αλλά θα λειτουργεί ως ο αυθεντικός πρεσβευτής του ελληνικού καρναβαλιού στον κόσμο.

Θέσεις Παράταξης για τον Άξονα Παρέμβασης «Πατρινό Καρναβάλι»

1. Γενικά – Πολιτική Διαπίστωση

Το Πατρινό Καρναβάλι αποτελεί την κορυφαία πολιτιστική εκδήλωση της Πάτρας, με κύριο χαρακτηριστικό τη μαζικότητα της συμμετοχής χωρίς περιορισμούς και διακρίσεις για όλους τους πολίτες της Πάτρας αλλά και τους επισκέπτες της. Ακόμα και κατά τη διάρκεια της πανδημίας, η Πάτρα βρίσκονταν στο επίκεντρο των καρναβαλικών εκδηλώσεων της Ελλάδας, γεγονός που την αναδεικνύει σε αδιαμφισβήτητη και πρωτοπόρα δύναμη των Καρναβαλικών εκδηλώσεων της χώρας.

Ο Καρναβαλικός πλούτος της διοχετεύεται ποικιλοτρόπως σε όλα τα Καρναβάλια της Ελλάδας και αυτό της έχει προσδώσει μία ξεχωριστή ταυτότητα, την οποία όμως δεν εκμεταλλεύεται στο βαθμό που θα μπορούσε να βοηθήσει περισσότερο την τοπική οικονομία, τους δημιουργούς, αλλά και τους καρναβαλικούς πυρήνες της πόλης.

Η βασική προτεραιότητά μας είναι το Καρναβάλι να γίνει κύριο μέλημα των πολιτών, κατανοώντας τα πολλαπλά οφέλη που έχει να κερδίσει η τοπική κοινωνία σε αναγνωρισιμότητα, επισκεψιμότητα, οικονομία και δημιουργία καλλιτεχνικών κοιτίδων που θα ξεπερνούν τα στενά όρια της Καρναβαλικής περιόδου.

2. Ανάλυση Υφιστάμενης Κατάστασης

Το Πατρινό Καρναβάλι αποτελεί την παλαιότερη και μεγαλύτερη εκδήλωση του είδους του στην Ελλάδα και μία από τις μεγαλύτερες της Ευρώπης. Κύριοι εκφραστές και συντελεστές του θεσμού αποτελούν οι πολίτες της Πάτρας, οι οποίοι συμμετέχοντας σε αυτό μέσα από καρναβαλικές ομάδες ή ακόμα και αυτόνομα μέσα από τις πολλές και ποικιλόμορφες δράσεις, που πραγματοποιούνται κάθε χρόνο, διατηρούν το έθιμο ζωντανό εδώ και σχεδόν 200 χρόνια.

Έχοντας το προνόμιο να διαθέτει ξεχωριστή Κοινωφελή Δημοτική Επιχείρηση, ακριβώς λόγω της ιδιαιτερότητας του Πατρινού Καρναβαλιού, ο Δήμος της Πάτρας ως de facto οργανωτής και διαχειριστής αυτού του σημαντικού θεσμού, θα έπρεπε να προβάλει, να ενισχύει και να ενθαρρύνει την εξέλιξη αυτής της πολιτιστικής κληρονομιάς και παράδοσης της πόλης μας.

Επιπλέον, με την ολοκλήρωση του έργου SPARC, μέσω του οποίου ο χώρος των Παλαιών Σφαγείων Πατρών θα λειτουργεί ως χώρος ανάδειξης και δημιουργίας του Πατρινού Καρναβαλιού (σ.σ. και του Καραγκιόζη), οι δυνατότητες προβολής και προώθησης του Πατρινού Καρναβαλιού έχουν πολλαπλασιαστεί, γεγονός όμως που προς το παρόν μένει αναξιοποίητο, λόγω της αδυναμίας συμπόρευσης των θέσεων της παρούσας Δημοτικής Αρχής με τις καρναβαλικές αρχές που διέπουν εδώ και χρόνια την καρναβαλική κοινότητα της Πάτρας, με κύρια παραδείγματα την ελευθερία της έκφρασης, την πολιτική σάτιρα, τις σύγχρονες μορφές τέχνης, τη διαφορετικότητα των ανθρώπων, τη χαρά και τη δημιουργία.

Σήμερα η πόλη, ενώ παραμένει η αδιαμφισβήτητη καρναβαλική πρωτεύουσα της Ελλάδας, κάνει βήματα στο θεσμό, κυρίως λόγω των πρωτοβουλιών των πολιτών της, ενώ από την άλλη η Δημοτική Αρχή διαχειρίζεται αυτή τη σπουδαία κληρονομιά μάλλον διεκπεραιωτικά και με σαφή έλλειψη καρναβαλικού οράματος.

3. Στοχοθέτηση – Στρατηγική Προγράμματος

Η στρατηγική μας στοχεύει στην ανάκτηση και προβολή της καρναβαλικής ταυτότητας της Πάτρας στην Ελλάδα αλλά και την Ευρώπη, μέσω ενός στοχευμένου και οριοθετημένου πλαισίου δράσεων με τη σύμπραξη όλου του υφιστάμενου αλλά και δυνητικά εμπλεκόμενου δυναμικού της πόλης. Η αξιοποίηση των προτάσεων των υπαρχόντων μελετών και ημερίδων που κατά καιρούς έχουν πραγματοποιηθεί, θα διαμορφώσει εκ νέου ένα σχεδιασμό ταυτότητας (branding) θα αναδιαμορφώσει τις λειτουργίες της Κοινωφελούς Επιχείρησης του Δήμου και θα ενισχύσει τη συνέργεια και τη διάδραση με τις τοπικές κοινότητες, με τις επιχειρήσεις αλλά και με τις καρναβαλικές ομάδες προς αυτή την κατεύθυνση.

Στόχος μας είναι το Πατρινό Καρναβάλι να απασχολεί την πόλη όλο τον χρόνο, ως πυλώνας οικονομικής ενίσχυσης και ανάπτυξης της τοπικής κοινωνίας και των πολιτών.

Οι στόχοι επί των οποίων δομείται η φιλοσοφία και οι δραστηριότητες του προγράμματος είναι οι εξής:

  1. Ανάδειξη της Πάτρας ως Μητροπολιτικό Κέντρο Καρναβαλιού της Ελλάδας δημιουργώντας νέους θεσμούς και εξαγώγιμα προϊόντα.
  2. Δημιουργία τοποσήμων και σημείων αναφοράς στην πόλη, τα οποία θα είναι επισκέψιμα καθ’ όλη τη διάρκεια του χρόνου και θα ενισχύουν το καρναβαλικό προφίλ της Πάτρας προς όφελός της.
  3. Διεύρυνση της Καρναβαλικής περιόδου αλλά και των εκτός καρναβαλικής περιόδου δράσεων, δημιουργώντας νέες εκδηλώσεις και γεγονότα προς αυτή την κατεύθυνση.
  4. Ενίσχυση και αξιοποίηση του τοπικού καλλιτεχνικού δυναμικού, αλλά και ανάδειξη των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών και της ταυτότητας του Πατρινού Καρναβαλιού.
  5. Συνεργασία με όλους τους φορείς της πόλης.
  6. Επικοινωνία, διαβούλευση και ουσιαστική συνεργασία στις δράσεις με τις καρναβαλικές ομάδες.
  7. Αξιοποίηση της σύγχρονης τεχνολογίας ως μέσω προβολής, προσέλκυσης και ενημέρωσης για το Καρναβάλι και την πόλη.
  8. Δημιουργία αυτοτελών οικονομικών πόρων προς όφελος του θεσμού, με σκοπό την προσθήκη δράσεων, τη βιωσιμότητα και την ανάδειξη του Πατρινού Καρναβαλιού χωρίς να επιβαρύνονται οι πολίτες.
  9. Αξιοποίηση νέων προσλήψεων (μέσω συγχρηματοδοτούμενων προγραμμάτων) για τον εμπλουτισμό του έμψυχου δυναμικού στις θέσεις που υπάρχει ανάγκη για τη λειτουργία της ΚΕΔΗΠ.

4. Άξονες – Δράσεις

Ενδεικτικά, οι παραπάνω στόχοι θα επιτευχθούν με μία σειρά από δράσεις όπως:

  1. Επανένταξη στο Δίκτυο Ευρωπαϊκών Καρναβαλικών Πόλεων (FECC).
  2. Σύσταση Ένωσης Καρναβαλικών Πόλεων της Ελλάδας με πρωτοβουλία της Πάτρας, με στόχο τη διασύνδεση και συνεργασία με τα υπόλοιπα Ελληνικά Καρναβάλια.
  3. Επαναφορά των ανταλλαγών με άλλα καρναβάλια της Ευρώπης και του Κόσμου και ανάπτυξη πολιτιστικών δεσμών.
  4. Συμμετοχή του Πατρινού Καρναβαλιού ως Πολιτιστικό Γεγονός σε Διεθνείς Τουριστικές Εκθέσεις.
  5. Αξιολόγηση και αξιοποίηση Μελετών, Ημερίδων και Εργασιών για τη συνολική του βελτίωση.
  6. Στελέχωση της θέσης του Καλλιτεχνικού Διευθυντή, η οποία είναι άκρως απαραίτητη σε ένα τόσο μεγάλο και ευρύ θεσμό.
  7. Σύσταση επιτροπών και έναρξη λειτουργίας τους αμέσως μετά τη λήξη του εκάστοτε Καρναβαλιού και τακτικές συναντήσεις με πληρώματα και φορείς καθ’ όλη τη διάρκεια της χρονιάς.
  8. Κατάρτιση συγκεκριμένου χρονοδιαγράμματος σχεδιασμού και τεχνικών προδιαγραφών των κινήσεων για την προετοιμασία της Καρναβαλικής περιόδου (π.χ. Θέμα Πατρινού Καρναβαλιού, χρόνος επιλογής αφίσας και προωθητικού υλικού, έγκαιρος σχεδιασμός προγράμματος).
  9. Ετήσιος δημόσιος απολογισμός με φορείς και πληρώματα μετά το τέλος της Καρναβαλικής περιόδου, με στόχο τη βελτίωση του μελλοντικού σχεδιασμού.
  10. Συνέργειες με τοπικές επιχειρήσεις και παροχή κινήτρων (π.χ. χρήση εμπορικού σήματος – ονόματος) με σκοπό τη δημιουργία προϊόντων και νέων υπηρεσιών με στόχο την τόνωση της τοπικής οικονομίας.
  11. Σύμπραξη και συνεργασία με τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς (Πλοία, Λεωφορεία, Τρένα κ.ά.) με σκοπό την προώθηση των Καρναβαλικών εκδηλώσεων της Πάτρας, με σταθερή συχνότητα και καθ’ όλη τη διάρκεια του χρόνου.
  12. Εκθέσεις και χώροι προβολής καθ’ όλη τη διάρκεια της χρονιάς, παρέχοντας τη δυνατότητα στους επισκέπτες αλλά και τους κατοίκους της Πάτρας να γνωρίσουν τα ποιοτικά χαρακτηριστικά του Πατρινού Καρναβαλιού (π.χ. Δημόσιος χώρος, Λιμάνι, Υπεραστικό ΚΤΕΛ).
  13. Πλήρης αξιοποίηση του χώρου των Παλαιών Σφαγείων, ως κέντρο δημιουργίας, μετάδοσης τεχνογνωσίας και προβολής του Καρναβαλιού.
  14. Αναβάθμιση του Καρναβαλικού Εργαστηρίου και της λειτουργίας του, με σκοπό την αξιοποίησή του όλο το χρόνο και τη δημιουργία προωθητικού υλικού για εμπορική χρήση προς όφελος του Πατρινού Καρναβαλιού.
  15. Αξιοποίηση των Καρναβαλικών Κατασκευών (του Καρναβαλικού Συνεργείου αλλά και των Πληρωμάτων) με την παρουσίασή τους στο κοινό και εκτός καρναβαλικής περιόδου (ως φυσικά και ψηφιακά εκθέματα).
  16. Ενίσχυση της δημιουργικότητας των Καρναβαλικών Ομάδων και Πληρωμάτων, μέσα από την παροχή τεχνογνωσίας και υλικών.
  17. Αναζήτηση, εξεύρεση και διαμόρφωση χώρου κατάλληλου για τη στέγαση των πληρωμάτων, αναγνωρίζοντας ως αναγκαία την εξεύρεση λύσης, προκειμένου αυτά να έχουν τη δυνατότητα να κατασκευάζουν τις δημιουργίες τους για τη συμμετοχή τους στη μεγάλη γιορτή της πόλης. Ταυτόχρονα οι δημιουργίες αυτές, θα παραμένουν στο χώρο, θα προβάλλονται και θα υπάρχει δυνατότητα επίσκεψής τους καθ΄ όλη τη διάρκεια του έτους.
  18. Δημιουργία νέων δράσεων εκτός καρναβαλικής περιόδου, όπως π.χ. Καρναβαλικό Φεστιβάλ, στο οποίο να προωθούνται οι δράσεις και οι δημιουργίες που πραγματοποιούνται στο Καρναβάλι, δίνοντας τη δυνατότητα και σε καρναβαλιστές από άλλες πόλεις, που δεν έρχονται τις Απόκριες, να γνωρίσουν το Πατρινό Καρναβάλι και να αλληλεπιδράσουν με αυτό.
  19. Δημιουργία εκσυγχρονισμένης σειράς αναμνηστικών προϊόντων και διάθεση τους σε μόνιμη βάση και με διευρυμένο ωράριο μέσα από διάφορα σημεία πώλησης προκειμένου να μπορεί και ο πατρινός, αλλά και ο τουρίστας, να τα προμηθευτεί.
  20. Αξιοποίηση του έμπειρου και εξειδικευμένου καλλιτεχνικού δυναμικού της Πάτρας για τη δημιουργία του προωθητικού υλικού, των αφισών, των καλλιτεχνικών εκδηλώσεων κ.λπ. του Πατρινού Καρναβαλιού.
  21. Απορρόφηση κονδυλίων μέσα από τις υποβολές προτάσεων ένταξης σε προγράμματα χρηματοδότησης προς επίτευξη των παραπάνω στόχων.