Για την παράταξή μας, η σειρά προτεραιότητας στις μετακινήσεις είναι: ο πεζός, ο ποδηλάτης, τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, το δίκυκλο, το αυτοκίνητο. H επιτάχυνση της εφαρμογής του Σχεδίου Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας με αξιοποίηση κάθε διαθέσιμης πηγής χρηματοδότησης είναι βασική προϋπόθεση προκειμένου να υπάρξει ορατή βελτίωση της ποιότητας ζωής και ικανοποίηση των αναγκών του παρόντος και του μέλλοντος για την κινητικότητα των πολιτών και τη μεταφορά των αγαθών.

Μερικές από τις πρωτοβουλίες μας κατά τη διάρκεια της πρώτης θητείας μας ως Δημοτική Αρχή θα είναι:

– Επιτάχυνση των διαδικασιών ανάπλασης του παραλιακού μετώπου με ανεμπόδιστη επικοινωνία με τον αστικό ιστό της πόλης λαμβάνοντας υπόψη χώρους αναψυχής, αθλητισμού και ψυχαγωγίας προς όφελος των πολιτών.

– Αξιοποίηση και ανάδειξη του σημαντικότερου πνεύμονα πρασίνου της πόλης, του Δασυλλίου.

– Εκσυγχρονισμός και αναβάθμιση των χερσαίων και λιμενικών εγκαταστάσεων της μαρίνας της Πάτρας σε συνεργασία με τον Οργανισμό Λιμένα Πατρών.

– Συνεργασία με το Αστικό ΚΤΕΛ Πάτρας για επανασχεδιασμό των λεωφορειακών γραμμών, αναβάθμιση των τερματικών σταθμών των αστικών συγκοινωνιών και των στάσεων και διασύνδεση του αστικού ιστού με σημεία – τοπόσημα της περιοχής μας.

– Λήψη μέτρων για την παραχώρηση προτεραιότητας στη δημόσια συγκοινωνία.

– Καταγραφή του δικτύου πεζοδρομίων σε όλες τις περιοχές του Δήμου Πατρέων για την ανάδειξη των προβληματικών σημείων και τη δημιουργία χρονοδιαγράμματος επεμβάσεων.

– Σχεδιασμός «έξυπνων» θέσεων στάθμευσης ΑμεΑ με εγκατάσταση ηλεκτρονικού συστήματος διαχείρισης και «έξυπνων» στάσεων λεωφορείων προσβάσιμων από όλους.

– Επανασχεδιασμός της σήμανσης. Η πόλη είναι γεμάτη με πινακίδες που κανείς οδηγός και πεζός δεν τις προσέχει.

– Κατασκευή κυκλικών κόμβων σε κρίσιμα σημεία της πόλης.

– Οργάνωση και δημιουργία δημοτικών χώρων στάθμευσης με αξιοποίηση σύγχρονων τεχνολογιών.

– Πιλοτική εφαρμογή του θεσμού «Κυριακή χωρίς αυτοκίνητο» στο κέντρο της Πάτρας για ορισμένες Κυριακές ορόσημα μέσα στον χρόνο.

– Προώθηση και υποστήριξη του προγράμματος εγκατάστασης έξυπνων διαβάσεων της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας.

– Διασύνδεση του Δήμου Πατρέων με περιφερειακά αεροδρόμια, όπως του Αράξου.

– Υποστήριξη της επιτάχυνσης των διαδικασιών δημιουργίας υδατοδρομίου και εμπορευματικού και διαμετακομιστικού κέντρου με επίκεντρο το νέο λιμάνι της Πάτρας.

Θέσεις Παράταξης για τον Άξονα Παρέμβασης «Μεταφορές – Διασύνδεση – Κυκλοφορία»

1. Εισαγωγή – διαπίστωση

Η περίοδος που διανύουμε μας έχει φέρει αντιμέτωπους με την κλιματική, την υγειονομική και την ενεργειακή κρίση που δημιουργούν σαφείς προκλήσεις για τις πόλεις και τις καλούν να πάρουν άμεσα μέτρα για να πετύχουν τη βιωσιμότητά τους.

Δυστυχώς σήμερα η Πάτρα δεν έχει έναν οργανωμένο σχεδιασμό, έστω και για βασικά θέματα της πόλης στον τομέα των μεταφορών, της κυκλοφορίας και της διασύνδεσης. Η αποσπασματική αντιμετώπιση των θεμάτων της πόλης μας, η συνεχής μετάθεση ευθυνών, η άρνηση σύνθεσης απόψεων και η αδυναμία εξεύρεσης λύσεων από μια δημοτική αρχή που έχει πολιτικές παρωπίδες εντείνουν τη στασιμότητα και μεγεθύνουν τα αποτελέσματα των κρίσεων για τους πολίτες.

2. Στοχοθέτηση – Στρατηγική Προγράμματος

Η παράταξή μας “ΠΑΤΡΑ ΣΠΟΥΔΑΙΑ ΚΑΙ ΠΑΛΙ” και προσωπικά ο επικεφαλής μας, Βασίλης Αϊβαλής θεωρούμε ότι οι μετακινήσεις είναι μια ζωογόνος λειτουργία της πόλης και μια ανθρώπινη δραστηριότητα που αξίζει ιδιαίτερης προσοχής. Η βιώσιμη κινητικότητα αποτελεί όρο επιβίωσης για την πόλη μας και τους κατοίκους της, διότι ουσιαστικά ταυτίζεται με την εξασφάλιση σε κάθε πολίτη του δικαιώματος να μετακινείται στην πόλη με ασφάλεια και σεβασμό στο περιβάλλον. Οι πολίτες δικαιούνται να έχουν εναλλακτικές επιλογές και να βρίσκουν εύκολη προσπέλαση σε κάθε σημείο της πόλης. Οι μετακινήσεις και ιδιαίτερα αυτές που πραγματοποιούνται με ανθρώπινη ενέργεια αποτελούν εγγύηση ζωντάνιας της πόλης και τόνωσης της τοπικής οικονομίας. Για μας η σειρά προτεραιότητας στις μετακινήσεις είναι: ο πεζός, ο ποδηλάτης, τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, το δίκυκλο, το αυτοκίνητο.

H επιτάχυνση της εφαρμογής του Σχεδίου Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας με αξιοποίηση κάθε διαθέσιμης πηγής χρηματοδότησης είναι βασική προϋπόθεση προκειμένου να υπάρξει ορατή βελτίωση της ποιότητας ζωής και ικανοποίηση των αναγκών τόσο του παρόντος όσο και του μέλλοντος για την κινητικότητα των πολιτών και τη μεταφορά των αγαθών.

Ο στρατηγικός μας σχεδιασμός στον τομέα των μεταφορών, της κυκλοφορίας και της διασύνδεσης για το Δήμο Πατρέων της επόμενης δεκαετίας θα έχει ως στόχο ένα βιώσιμο και ανθεκτικό Δήμο που θα μπορεί να επιλύσει τόσο τα προβλήματα της καθημερινότητας όσο και στρατηγικά ζητήματα, ώστε να αντιμετωπίσει και να μετριάσει τις επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής, να βελτιώσει το αστικό περιβάλλον και να επιλύσει τις σύγχρονες προκλήσεις με επίκεντρο το περιβάλλον και τον άνθρωπο

3. Άξονες – Δράσεις

Ως παράταξη “ΠΑΤΡΑ ΣΠΟΥΔΑΙΑ ΚΑΙ ΠΑΛΙ” σχεδιάζουμε τα εξής στο τομέα των μεταφορών, της κυκλοφορίας και της διασύνδεσης:

1. Ενίσχυση των δημόσιων συγκοινωνιών – Αποθάρρυνση της χρήσης Ι.Χ. αυτοκινήτου

  • Επανασχεδιασμός των λεωφορειακών γραμμών σε συνεργασία με το αστικό ΚΤΕΛ, έτσι ώστε η εξυπηρέτηση των πολιτών να γίνεται γρήγορα και άνετα.
  • Αναβάθμιση των τερματικών σταθμών των αστικών συγκοινωνιών και των στάσεων σε συνεργασία με το Αστικό ΚΤΕΛ καθώς και αυτών των χώρων αναμονής των TAXI σε συνεργασία με το σύλλογο ιδιοκτητών τους.
  • Λήψη μέτρων για την παραχώρηση προτεραιότητας στη δημόσια συγκοινωνία.
  • Ενίσχυση αστικής συγκοινωνίας για τη διασύνδεση του αστικού ιστού με σημεία τοπόσημα της περιοχής μας όπως το Δασύλλιο, το αρχαιολογικό μουσείο, ο αρχαιολογικός χώρος της Βούντενης κ.λπ. Δημιουργία κυκλικών διαδρομών.
  • Σύγχρονες «έξυπνες» στάσεις λεωφορείου προσβάσιμες από ΟΛΟΥΣ, σε συνεργασία με το Αστικό ΚΤΕΛ, κάνοντας χρήση κάθε διαθέσιμης χρηματοδότησης για τη μεγιστοποίηση χρήσης των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς έναντι του αυτοκινήτου.
  • Προώθηση της συνεργασία της HELLENIC TRAIN με το Αστικό ΚΤΕΛ, έτσι ώστε να διατηρηθεί και να επεκταθεί η λειτουργία του προαστιακού. Πιστεύουμε ακράδαντα ότι τα λεωφορεία και το τραίνο δεν είναι δυνατόν να λειτουργήσουν στην Πάτρα ανταγωνιστικά. Η συνδυασμένη λειτουργία τους θα τα καταστήσει βιώσιμα και ταυτόχρονα θα αναβαθμίσει την εξυπηρέτηση των πολιτών.

2. Δημιουργία φιλικού περιβάλλοντος για τους πεζούς, τα ΑΜΕΑ και τους ποδηλάτες

  • Αξιοπρεπή και ασφαλή πεζοδρόμια προσβάσιμα για ΟΛΟΥΣ ξεκινώντας με την καταγραφή του δικτύου πεζοδρομίων σε όλες τις περιοχές του Δήμου Πατρέων για την ανάδειξη των προβληματικών σημείων και τη δημιουργία χρονοδιαγράμματος επεμβάσεων για την επίτευξη του στόχου.
  • Δημιουργία δικτύου ποδηλατοδρόμων. Σύνδεση χώρων αναψυχής και άθλησης. Ιδιαίτερη μέριμνα για τη δημιουργία ασφαλών διαδρομών προσέγγισης των σχολικών συγκροτημάτων με ποδήλατο από τους μαθητές.
  • Τοποθέτηση σε επιλεγμένα σημεία των κεντρικών διαδρομών, στα σχολικά συγκροτήματα, τους δημόσιους χώρους κατάλληλου εξοπλισμού για τη στήριξη και φύλαξη των ποδηλάτων.
  • Αυστηρό έλεγχο της παράνομης κατάληψης πεζοδρομίων από δίκυκλα, οχήματα και καταστήματα.
  • Εφαρμογή μέτρων ήπιας κυκλοφορίας σε γειτονιές και διαδρομές προσέγγισης σχολικών συγκροτημάτων.
  • Σχεδιασμός «έξυπνων» θέσεων στάθμευσης ΑμεΑ με εγκατάσταση ηλεκτρονικού συστήματος διαχείρησης με στόχο τη βέλτιστη και αποτελεσματικότερη χρήση τους και την αντιμετώπιση της παράνομης κατάληψής τους.
  • Σχεδιασμός νέων θέσεων στάθμευσης για ΑμεΑ με τήρηση των προδιαγραφών σχεδιασμού της νομοθεσίας και καταγραφή των υφιστάμενων θέσεων με αποκατάσταση των προβληματικών σημείων. Στόχος μας μια πόλη προσβάσιμη σε ΟΛΟΥΣ, που σέβεται το δικαίωμα όλων των πολιτών για απρόσκοπτη μετακίνηση και ισότιμη συμμετοχή στη δημόσια ζωή.
  • Καταγραφή των σημείων προσβασιμότητας ΑμεΑ και εμποδιζόμενων ατόμων του Δήμου Πατρέων για την επίλυση των προβληματικών σημείων. Στόχος μας η ύπαρξη κεκλιμένων διαβάσεων – προσβάσεων τηρώντας τις προδιαγραφές της νομοθεσίας, η ύπαρξη ηχητικού σήματος στους φωτεινούς σηματοδότες και ο επανασχεδιασμός των διαβάσεων όπου αυτό απαιτείται. Για εμάς ο σεβασμός στα άτομα με αναπηρίες είναι θέμα πολιτισμού και αξιοπρέπειας.
  • Δημιουργία ασφαλών και καλαίσθητων πεζόδρομων, ενταγμένα σε ένα ευρύτερο πλαίσιο αστικής ανάπλασης φιλικό προς το περιβάλλον και τον πολίτη. Στόχος μας είναι μια πόλη φιλική προς τα εναλλακτικά μέσα μετακίνησης, το περιβάλλον και τον πολίτη.
  • Δημιουργία θεματικών διαδρομών περιπάτου για την ανάδειξη μνημείων και τοπόσημων της περιοχής. Αξιοποίηση και ανάδειξη του σημαντικότερου πνεύμονα πρασίνου της πόλης, του Δασυλλίου, με σεβασμό στο περιβάλλον.

3. Βελτίωση διαχείρισης αστικού οδικού δικτύου

  • Αξιοποίηση σύγχρονων τεχνολογιών για ρύθμιση της κυκλοφοριακής κίνησης σχεδιάζοντας σύγχρονο κέντρο ελέγχου κυκλοφορίας σε συνεργασία με την Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας και την Αστυνομική Διεύθυνση Αχαΐας. Θα είμαστε αρωγοί στην προσπάθεια για βελτίωση της οδηγικής συμπεριφοράς, την πρόληψη των ατυχημάτων και την αντιμετώπιση του κυκλοφοριακού στην ευρύτερη περιοχή του Δήμου Πατρέων.
  • Επαναπρογραματισμός της λειτουργίας των φωτεινών σηματοδοτών στις σημερινές συνθήκες.
  • Εκσυγχρονισμός της σήμανσης. Η πόλη είναι γεμάτη με πινακίδες που κανείς οδηγός και πεζός δεν τις προσέχει.
  • Ενίσχυση της ενημέρωσης των επισκεπτών και πολιτών για τις μετακινήσεις τους στην πόλη με χρήση έξυπνων εφαρμογών. Θα αναλάβουμε πρωταγωνιστικό ρόλο για τη συνεργασία όλων των αρμόδιων φορέων για το βέλτιστο αποτέλεσμα.
  • Κατασκευή κυκλικών κόμβων σε κρίσιμα σημεία της πόλης με στόχο τη βελτίωση των οδηγικών συνθηκών, της οδηγικής συμπεριφοράς και ασφάλειας και τη μείωση της κυκλοφοριακής συμφόρησης.
  • Συντήρηση και αναβάθμιση υφιστάμενων δρόμων και διάνοιξη νέων σύμφωνα με το Γενικό Πολεοδομικό Σχέδιο της Πάτρας, ξεκινώντας με καταγραφή του συνολικού οδικού δικτύου (τόσο διανοιγμένων οδών όσο και μη διανοιγμένων) της χωρικής αρμοδιότητας του Δήμου Πατρέων, την ανάδειξη προβληματικών σημείων και τη δημιουργία χρονοδιαγράμματος υλοποίησης βελτιωτικών εργασιών οδοποιίας

4. Μέτρα Διαχείριση της Στάθμευσης

  • Αξιοποίηση έξυπνων εφαρμογών για τη διευκόλυνση της καθημερινότητας του πολίτη. Επιτάχυνση της υλοποίησης των «έξυπνων» θέσεων στάθμευσης, επίλυση αδύναμων σημείων, όπως η έλλειψη διαγραμμίσεων και μελλοντική επέκταση του σχεδιασμού τους στις περιαστικές γειτονιές.
  • Αυστηρός έλεγχος παράνομης στάθμευσης με την κατασκευή ζωνών στάθμευσης και τη διαμόρφωση ειδικών χώρων στάθμευσης για τα δίκυκλα.
  • Πιλοτική εφαρμογή θέσεων στάθμευσης για μόνιμους κατοίκους του ιστορικού κέντρου με θέσπιση ειδικής κάρτας στάθμευσης.
  • Διερεύνηση για την αξιοποίηση των δημοτικών χώρων στάθμευσης με τη δημιουργία υπόγειων και υπέργειων θέσεων στάθμευσης. Αξιοποίηση κάθε διαθέσιμης πηγής χρηματοδότησης με γνώμονα το δημόσιο συμφέρον και το ανταποδοτικό όφελος των πολιτών.
  • Αναβάθμιση και ανάδειξη της υφιστάμενης διασύνδεσης του κέντρου της Πάτρας με τα δημοτικά parking με χρήση σύχρονων minibus και εγκατάσταση εναλλακτικών μορφών μετακίνησης σε αυτά (όπως ποδήλατο, ηλεκτρικό πατίνι με χρήση έξυπνης εφαρμογής).
  • Μηχανισμός εποπτείας και ελέγχου της στάθμευσης (π.χ. δημοτική αστυνομία) για τη διευκόλυνση των πολιτών και την ελαχιστοποίηση της παράνομης στάθμευσης. Είναι δείγμα πολιτισμού η τήρηση των κανόνων και το δικαίωμα στην απρόσκοπτη μετακίνηση των πολιτών.
  • Οργάνωση και δημιουργία δημοτικών χώρων στάθμευσης με αξιοποίηση σύγχρονων τεχνολογιών προς διευκόλυνση του πολίτη με στόχο τη μείωση του κυκλοφοριακού φόρτου που οφείλεται στην αναζήτηση θέσης στάθμευσης.

5. Οδική Ασφάλεια και Κυκλοφοριακή Αγωγή

  • Ανάπτυξη και αξιοποίηση Αρχείου Ατυχημάτων για τον εντοπισμό και βελτίωση των επικίνδυνων σημείων.
  • Άμεση ουσιαστική επαναλειτουργία του Πάρκου Κυκλοφοριακής Αγωγής και την εκπαίδευση του μαθητικού πληθυσμού και τη φιλοξενία εκδηλώσεων.
  • Διοργάνωση εκστρατειών ενημέρωσης και προώθησης των εναλλακτικών τρόπων μετακίνησης και τα οφέλη τους στο περιβάλλον, την υγεία, την οικονομία και την αισθητική της πόλης.
  • Διοργάνωση εκδηλώσεων και δράσεων με έμφαση στη συμμετοχή του μαθητικού πληθυσμού.
  • Πιλοτική εφαρμογή «Κυριακή χωρίς αυτοκίνητο» στο κέντρο της Πάτρας για την προώθηση πιο φιλικών εναλλακτικών μορφών μετακίνησης προς όφελος του περιβάλλοντος και του πολίτη (ορισμένες Κυριακές ορόσημα μέσα στον χρόνο).

6. Ανάδειξη της Πάτρας ως Κέντρο συνδυασμένων μεταφορών

  • Ανάδειξη Λιμένα Πατρών σε επιβατικό και εμπορευματικό κόμβο αξιοποιώντας τη στρατηγική γεωγραφική του θέση, μετασχηματίζοντάς το σε ευρύτερο διαμετακομιστικό κέντρο της δυτικής πύλης της Ελλάδας προς την Ευρώπη. Η παράταξή μας θα είναι αρωγός στη προσπάθεια όλων των αρμόδιων φορέων για τη μετατροπή του λιμένα σε κόμβο των Διευρωπαϊκών δικτύων και ισχυροποίησή του ως τη Δυτική πύλη της χώρας μας στην Ευρωπαϊκή Ένωση αναγνωρίζοντας το μείζονα ρόλο του στη τοπική οικονομία.
  • Διασύνδεση της Πάτρας μέσω σύγχρονου, ασφαλούς και γρήγορου σιδηρόδρομου με την υπόλοιπη Ελλάδα, εξασφαλίζοντας την ύπαρξη του προαστιακού σιδηρόδρομου για την κάλυψη των αναγκών της τοπικής κοινωνίας και τη διασύνδεση του αστικού ιστού με τα προάστια της πόλης. Κεντρικός μας στόχος η επιτάχυνση του σχεδιασμού και η ολοκλήρωση των έργων του σιδηρόδρομου στον Δήμο Πατρέων με την καλύτερη δυνατή διέλευση προς όφελος της τοπικής κοινωνίας, αφού αποτελεί βασικό αναπτυξιακό εργαλείο για την ευρύτερη περιοχή και θα διαδραματίσει βασικό ρόλο στη συνολική αναβάθμιση του λιμένα Πατρών.
  • Εκσυγχρονισμός υποδομών συνδυασμένων μεταφορών και δημιουργία εμπορευματικού και διαμετακομιστικού κέντρου με επίκεντρο το νέο λιμάνι της Πάτρας.
  • Εκσυχρονισμός και αναβάθμιση των χερσαίων και λιμενικών εγκαταστάσεων της μαρίνας της Πάτρας σε συνεργασία με τον Οργανισμό Λιμένα Πατρών. Η αναβάθμιση των υφιστάμενων και η ανάπτυξη νέων υποδομών για την εξυπηρέτηση τουριστικών σκαφών θα δημιουργήσει τουριστική κινητικότητα στη περιοχή μας.
  • Διασύνδεση του Δήμου Πατρέων με περιφερειακά αεροδρόμια, όπως του Αράξου, για την προσέλκυση επισκεπτών. Ο Δήμος Πατρέων πρέπει να αναλάβει πρωτοβουλίες στην ευρύτερη περιοχή για την ανάδειξή του σε κέντρο της τουριστικής κίνησης. Γιατί η Πάτρα είναι η αφετηρία και ο προορισμός.

7. Ενέργειες Θεσμικού και διεκδικητικού χαρακτήρα

  • Άμεση ίδρυση Γραφείου Κυκλοφορίας και Συγκοινωνιών στο Δήμο για την υποδοχή και επεξεργασία προτάσεων φορέων, την προετοιμασία, μελέτη και εφαρμογή έργων, δράσεων και ρυθμίσεων σχετικών με τη λειτουργία του αστικού οδικού δικτύου.
  • Διεκδίκηση της θεσμοθετημένης χρηματοδότησης των δημόσιων συγκοινωνιών από κρατικούς πόρους. Δεν είναι δυνατόν να επιδοτούνται μόνο η Αθήνα και η Θεσσαλονίκη.
  • Προώθηση και υποστήριξη του προγράμματος εγκατάστασης έξυπνων διαβάσεων της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας.
  • Ένταξη στο στρατηγικό μας σχεδιασμό της επέκτασης του προαστιακού ως σιδηρόδρομου πόλης (Τραμ) με τη δημιουργία δυο κεντρικών κάθετων αξόνων για τη διασύνδεση του αστικού ιστού της Πάτρας με το Πανεπιστήμιο Πατρών, το Πανεπιστημιακό Γενικό Νοσοκομείο Πατρών στο Ρίο και το Γενικό Νοσοκομείο Άγιος Ανδρέας.
  • Προώθηση της ηλεκτροκίνησης για τα δημοτικά οχήματα και δημιουργία υποδομών φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων για τους πολίτες. Αξιοποίηση κάθε διαθέσιμης χρηματοδότησης για να είναι η πόλη μας πρωταγωνιστής των εξελίξεων προς όφελος των πολιτών.
  • Επιτάχυνση των διαδικασιών ανάπλασης του παραλιακού μετώπου με ανεμπόδιστη επικοινωνία με τον αστικό ιστό της πόλης λαμβάνοντας υπόψη χώρους αναψυχής, αθλητισμού και ψυχαγωγίας προς όφελος των πολιτών. Η ανάπλαση του παραλιακού μετώπου είναι ένα έργο ανάπτυξης που η περιοχή μας χρειάζεται άμεσα.